کاربرد

روش های تولید پودر فلزات خالص

روش های تولید پودر فلزات خالص

انواع روش های تولید پودر فلزات


بحث پودر فلزات بسیار گسترده میباشد و تکنولوژی های بسیار پیچیده و نوینی برای این کار ابداع شده است. در ادامه چند روش نوین و وجدید تولید پودر فلزات را نام برده و توضیح خواهیم داد.

1.  در اولین و جدیدترین روش تولید پودر فلزات، دو ماده پودر سرامیک و همچنین مذاب فلز که از خاصیت ترشوندگی برخوردار نیستند با یکیدیگر آمیخته میشوند و در نهایت به شکل قطراتی ریز در می آیند. قطرات به دست آمده به دلیل نیروی های کششی سطحی که به آنها وارد میشود به شکل کروی در می آیند. سپس با کمک گرفتن از سرند و جدا کردن پودرهای سرامیکی از مواد، در نهایت پودر فلز به دست می آید. پودر فلزی که از این روش حاصل میشود نسبت به سایر روش های تولید پودر فلزات از مزایای بیشتری برخوردار است. در این روش از گازهای پر انرژی به هیچ وجه استفاده نمیشود و به همین دلیل هیچگونه تخلخلی در پودر فلز ایجاد نخواهد شد. پودر به دست آمده از این روش به دلیل خاصیت بالای خود، ویژگی و خواص مکانیکی ایجاد شده در قطعات را تا حد زیادی بالا میبرد. هزینه تولید پودر فلز در این روش نیز بسیار پایینتر از روش های دیگر همچون اتمیزه کردن است. در سایر روش های تولید پودر فلزات تبدیل شکل فلز به حالت کروی وجود ندارد ولی در این روش به راحتی میتوان پودر فلز را به حالت کروی در آورد.

2. از روش های دیگر تولید پودر فلزات باید به روش احیای اکسیدهای فلزی اشاره کرد. از روش احیای اکسیدهای فلزی بیستر به منظور تولید پودر فلزاتی از قبیل آهن، مس، تنگستن و مولیبدن استفاده میشود. پودر های تولید شده در این روش از تراکم پذیری بالایی برخوردار هستند و این به دلیل فرج و خلل زیاد در فرایند تولید میباشد. این روش همانطور که از نامش پیداست در آن از احیای کسیدهای فلزی برای به دست آوردن پودر فلز استفاده میشود. عملیات احیا توسط فلزاتی همچون کربن، هیدروژن و مونوکسید کربن انجام میشود. در خواص این پودر مواد اولیه بسیار تاثیرگذار میباشند. آمارها نشان داده است کشورهایی که معادن سنگ آهن با عیار بالا در اختیار دارند، تولید پودر آن آنها در مقیاس بسیار بالاتری انجام میشود.

روش های دیگری نیز جهت تولید پودر فلزات وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط

1 نظر در “روش های تولید پودر فلزات خالص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *