کاربرد

روش های تولید پودر فلزات (۲)

روش های تولید پودر فلزات خالص

انواع روش های تولید پودر فلزات


در مطالب قبلی به دو روش تولید پودرهای فلزی اشاره کردیم، در ادامه باقی روش ها را بررسی خواهیم کرد.

3. یکی از روش های تولید پودر فلزات که در آن مونوکسید کربن از روی براده های آهن و یا فلز های اسفنجی عبور داده میشود، روش تجزیه حرارتی کربنیل های فلزی میباشد. این روش را برای تهیه پودرهای فلزی همچون آهن و نیکل بیشتر به کار میبرند. در این روش حرارتی بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ درجه سانتی گراد و با فشاری که ممکن است به ۲۰۰ اتسفر برسد اعمال میگردد تا کربنیل های فلزی تجزیه شوند. کربنیل هایی که به دست می آیند در ابتدا به صورت مایع میباشند که بعد از حرارت دادن آنها در دمای مشخص (دمای مورد نیاز برای کربنیل ۱۰۳ درجه سانتی گراد و ۴۳ درجه سانتی گراد برای نیکل میباشد) و سپس خارج شدن گاز، پودر آهن و همچنین نیکل به دست خواهد آمد. پودر آهن به دست آمده در این روش بسیار ریز و همچنین شکل آن کروی میباشد و همچنین پودر نیکل نیز شکل خاص و معینی وجود نداشته و ابعاد آنها نیز ریز میباشد. نکته ای که در مورد این نوع پودرها وجود دارد در مقدار خلوص آنها میباشد. مقدار خلوص پودر های به دست آمده از این روش بالاست.

4. روش رسوب الکترولیتی از نمک ها یا یا محلول های فلزی روشی میباشد که پودر فلز توسط رسوب ایجاد شده از مواد محلول درون خود به دست می آید. از این مواد محلول باید به نمک، هیدروکسیدها، کربنات  و اگزالات اشاره کرد. از این روش برای تولید پودر فلزاتی همچون دی اکسید اورانیوم، پلاتین، نقره، نیکل و اورانیوم استفاده میشود.

5.  در روش تجزیه هیدریدهای فلزی روش متفاوت تری برای تولید پودر فلزات به کار گرفته میشود. این روش از روش های تولید پودر فلزات میباشد که ابتدا فلزاتی که قرار است پودر شوند را به شکل ورقه های نازک فلزی در آورده و با هیدروژن حرارات میدهند تا در نهایت هیدریدهای فلزی به دست آیند. هیدریدهایی که از این روش به دست می آیند به هیچ وجه ترد نیستند و توسط دستگاهی به پودر تبدیل میشوند. بعد از اینکه پودر هیدرید های فلزی به دست آمد سپس آنها را در خلا و توسط حرارت های بسیار بالا دی هیدرید میکنند. بعد از دی هیدرید کردن دوباره پودر را آسیاب کرده و در نهایت پودر فلز به دست می آید. این روش مختص به دست آوردن پودر فلزاتی همچون تیتانیوم و زیرکونیوم میباشد.

6. آخرین روش تولید پودر فلزات ، ترمیت میباشد. در این روش اکسید فلز با پودر یک فلز دیگر را حرارت میدهند تا کاملا تجزیه شود سپس پودر فلز به دست می آید. حالت های دیگری در این روش برای احیا وجود دارد که در آن به جای پودر فلز از هیدرید فلز استفده میشود. به طور مثال میتوان احیای تی اکسید کروم توسط منیزیم را نام برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “روش های تولید پودر فلزات (۲)

  1. عالی بود دمتون گرم

    1. powdermarket گفت:

      خیلی ممنون، خوشحالم مفید بوده

      1. powdermarket گفت:

        سلام تشکر از لطفتون
        ان شاالله بتون مطالب بهتری بزاریم

    2. powdermarket گفت:

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      انجام وظیفه بود

  2. رضا شهولی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    کروی و غیر کروی بودن ذرات مس رو ذکر نکردید؟

    1. powdermarket گفت:

      سلام وعرض ادب
      پودرهای مس غیر کروی هستن

      1. powdermarket گفت:

        سلام
        بله پودر مس بصورت غیر کروی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *