شیمیایی, معنویات

انواع روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

فاضلاب از خانه ها، مشاغل، صنعت و همچنین تخلیه طوفان و رواناب آب باران نشات می گیرد. به طور کلی، فاضلاب حاوی حدود ۹۹٫۹٪ وزن از نظر آب با ۰٫۱٪ باقیمانده مواد جامد محلول یا سایر مواد معلق است. این مواد ممکن است شامل فضولات، مواد شوینده حاصل از شستن لباس و ظروف، ضایعات مواد غذایی، چربی، روغن، پلاستیک، نمک، شن و فلزات سنگین باشد.
برخی از فاضلاب های حاصل از فرآیندهای صنعتی یا کشاورزی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که ممکن است برای محیط زیست یا سلامت عمومی خطرناک باشند و قبل از ورود مجدد آنها به محیط زیست، باید خنثی شوند یا از آب خارج شوند.
هدف اصلی فرآیندهای تصفیه فاضلاب ، تصفیه پساب و اطمینان از بی خطر بودن آن برای استفاده بعدی و تخلیه به محیط زیست است.

انواع روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب عبارتند از:

خنثی سازی
خنثی سازی شامل افزودن مواد شیمیایی به منظور تنظیم PH فاضلاب است. این شامل افزودن اسیدها (برای کاهش PH یا مواد قلیایی برای بالا بردن PH است که بسته به pH اولیه ورودی است. فاضلاب های صنعتی دارای دامنه وسیعی از pH هستند، در صورت تصفیه بیولوژیکی این نوع فاضلاب ها بایستی PH آنها در محدوده خنثی تنظیم شود.

تصفیه فاضلاب به روش انعقاد و لخته سازی شیمیایی

هدف از انعقاد و لخته سازی استفاده از مواد منعقد کننده و کمک منعقد کننده در جداسازی ذرات کلوئیدی و محلول از فاضلاب می باشد. با استفاده از این مواد ذرات کلوئیدی و کوچک به صورت لخته و ذرات بزرگی تبدیل می شوند که بر اثر نیروی وزن ته نشین می شوند. این فرآیند شیمیایی شامل بی ثبات سازی ذرات فاضلاب است به طوری که آنها در هنگام لخته شدن مواد شیمیایی جمع می شوند.
ذرات ریز جامد پراکنده در فاضلاب دارای بارهای منفی سطح الکتریکی (در حالت پایدار طبیعی خود) هستند که از تشکیل گروه های بزرگتر و ته نشینی آنها جلوگیری می کند. انعقاد شیمیایی با اضافه کردن مواد منعقد کننده با بار مثبت که باعث کاهش بار ذرات منفی می شود ، انجام می شود. با کاهش بار ، ذرات آزادانه گروه های بزرگتری را تشکیل می دهند. بعد، یک لخته ساز آنیونی به مخلوط وارد می شود.مواد منعقد کننده با مکانیسم های مختلف خنثی سازی و پلی سازی بین ذرات، ذرات کلوئیدی را به گروه های بزرگتری تبدیل می کنند. این ذرات بزرگ در مرحله ته نشینی از فاضلاب جداسازی می شوند.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از مواد لخته ساز

– عملیات شفاف سازی و شناورسازی مقرون به صرفه
– عملکرد بهینه واحد و کیفیت پساب (کدورت کمتر پساب)
– عملیات شفاف سازی نفوذی برای کاهش بارگذاری یونی و رسوب در فرآیندهای تصفیه پایین دست بهینه شده است.
– عملکرد فیلتر پایین دست را بهبود می‌بخشد.
– حجم لجن را در دمیدن زلال ساز و شناور DAF کاهش می‌دهد.
– کاربردهای مقرون به صرفه ضخیم کردن و آبگیری برای افزایش خشکی لجن.
– کاهش تولید جامدات هنگام تبدیل از مواد معدنی به محصولات آلی.
– کمترین هزینه کل عملیات.

مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه فاضلاب ها

۱- پلی آلومینیوم کلراید (PAC)
۲- سولفات آلومینیوم (زاج سفید)
۳- سود پرک (کاستیک سودا)
۴- اسید سولفوریک
۵- پلی الکترولیت آنیونی
۶- پلی الکترولیت کاتیونی
۷- سولفور سدیم
۸- آهک هیدراته
۹- سولفات آهن (زاج سبز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *