تولید

روش های تولید پودر فلزات

روش های تولید پودر

 

انواع روش ها


اولین قدم در فرایند متالورژی پودر ساخت پودرهای فلزی است. چهار روش اصلی برای تولید پودر وجود دارد:
  1. احیاء حالت جامد
  2. اتمیزه کردن
  3. الکترولیز
  4. شیمیایی
در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

 

احیا حالت جامد


در احیا حالت جامد ، سنگ معدن انتخاب شده خرد می شود ، به طور معمول با کربن مخلوط می شود و از طریق کوره مداوم عبور می کند. در کوره ، واکنشی رخ می دهد که کربن و اکسیژن موجود در پودر را کاهش می دهد ، که یک فلز اسفنجی را از همه مواد غیر فلزی جدا می کند و برای تولید پودر الک می کنند.از آنجا که هیچ گونه عملیات پالایش درگیر نیست ، خلوص پودر به خلوص مواد اولیه بستگی دارد. ذرات اسفنجی مانند نامنظم نرم ، به آسانی فشرده شده هستند .

 

روش اتمایز


در این فرآیند ، فلز مذاب به قطرات کوچک جدا می شود و قبل از تماس قطرات با یکدیگر یا با سطح جامد به سرعت منجمد می شود. به طور معمول ، یک جریان نازک از فلز مذاب با قرار دادن آن در معرض تأثیر جت های پر انرژی گاز یا مایع ، جدا می شود. در اصل ، این تکنیک برای کلیه فلزات قابل ذوب و استفاده تجاری از آن برای تولید آهن کاربرد دارد. مس؛ فولادهای آلیاژی؛ برنجی؛ برنز؛ فلزات با نقطه ذوب کم مانند آلومینیوم ، قلع ، سرب ، روی و کادمیوم. و در موارد منتخب ، تنگستن ، تیتانیوم ، رنیوم و سایر مواد با نقطه ذوب بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

روش الکترولیز


با انتخاب شرایط مناسب ، مانند ترکیب الکترولیت و غلظت ، دما و چگالی جریان ، بسیاری از فلزات در حالت اسفنجی یا پودری قرار می گیرند. پردازش بیشتر — شستشو ، خشک کردن ، کاهش ، بازپخت و پاشیدن اغلب لازم است و در نهایت پودرهای با خلوص بالا و چگالی بالا حاصل می شود. مس فلز اولیه تولید شده توسط الکترولیز است اما آهن ، کروم و پودر منیزیم نیز از این طریق تولید می شود. الکترولیز به دلیل هزینه بالای انرژی در ارتباط با آن ، به طور کلی محدود به پودرهای با ارزش بالا مانند پودرهای مس با رسانایی بالا است.

 

روش شیمیایی


متداول ترین پودرهای شیمیایی شامل کاهش اکسید ، کاهش بارش از محلول ها و تجزیه حرارتی است. پودرهای تولید شده می توانند دارای تنوع زیادی در خاصیت باشند و در عین حال اندازه و شکل ذرات از نزدیک کنترل شده اند. پودرهای کاهش یافته با اکسید به دلیل منافذ موجود در ذرات جداگانه ، اغلب به عنوان “اسفنجی” شناخته می شوند. پودرهای با محلول رسوبی می توانند توزیع اندازه ذرات باریک و خلوص بالا را فراهم کنند. تجزیه حرارتی اغلب برای پردازش کربنیل ها استفاده می شود. این پودرها ، یک بار آسیاب شده و آنیل شده ، از خلوص ۹۹٫۵٪ فراتر می روند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *