معنویات

پودرهای مس برای کاربردهای شیمیایی

پودر مس

پودرهای مس برای کاربردهای شیمیایی

پودر مس ممکن است در بسیاری از کاربردهای شیمیایی مختلف مانند تولید نمک‌های مس (نیترات، سولفات و…) و تولید دی‌فنیل (در واکنش اولمان) استفاده شود.

پیروتکنیک

پودر مس ممکن است به ترکیبی که حاوی پرکلرات آمونیوم است اضافه شود تا شعله آبی زیبایی ایجاد کند.
فقط ۵ درصد پودر مس کافی است. متأسفانه پرکلرات آمونیوم با پودر مس واکنش داده و در مجاورت رطوبت، گرما و گاز آمونیاک تولید می کند. بنابراین ترکیب باید به خوبی از رطوبت محافظت شود.

ترکیبات مس:

حالت‌های اکسیداسیون معمول مس شامل حالت مس کمتر پایدار (I) Cu+ است. و حالت مس (II) پایدارتر، Cu2+، که نمک ها و محلول های آبی یا سبز آبی را تشکیل می دهد. در شرایط غیرعادی، حالت ۳+ و حتی حالت بسیار نادر ۴+ را می توان به دست آورد. با استفاده از نامگذاری قدیمی برای نامگذاری نمکها، مس (I) را مس و مس (II) مس می نامند. در اکسیداسیون مس خفیف اساسی است.
کربنات مس (II) سبز رنگی است که از آن ظاهر منحصربه‌فرد سقف‌ها یا گنبدهای مسی روی برخی ساختمان‌ها پدید می‌آید. سولفات مس (II) یک پنتا هیدرات کریستالی آبی را تشکیل می دهد که شاید آشناترین ترکیب مس در آزمایشگاه باشد. از آن به عنوان قارچ کش استفاده می شود که به مخلوط بوردو معروف است.
دو اکسید مس پایدار وجود دارد، اکسید مس (II) (CuO) و اکسید مس (I) (Cu2O). اکسیدهای مس برای ساخت اکسید مس ایتریم باریم (YBa2Cu3O7-δ) یا YBCO استفاده می شود که اساس بسیاری از ابررساناهای غیر متعارف را تشکیل می دهد.
ترکیبات مس(I)  :کلرید مس(I)، برمید مس(I)، یدید مس(I)، اکسید مس(I).
ترکیبات مس(II) : استات مس(II)، کربنات مس(II)، کلرید مس(II)، هیدروکسید مس(II)، نیترات مس(II)، اکسید مس(II)، سولفات مس(II)، مس( II) سولفید، مس (II) تترا فلوئوروبورات، مس (II) تریفلات.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *