پیگمنت (رنگدانه), کاربرد

رنگدانه های معدنی

رنگدانه های معدنی

 

در این پیگمنت ها، اثر نوری بواسطه جذب انتخابی نور و نیز تا حد زیادی توسط پراکنش انتخابی نور ایجاد می شود. تفاوت این رنگدانه ها با رنگدانه های سفید این است که ضرایب جذب و انتشار آن ها وابسته به طول موج است. این پیگمنت ها به دو نوع آلی و معدنی تقسیم بندی می شوند. اکسید آهن، مهم ترین پیگمنت رنگی موجود در طبیعت است که به رنگهای قرمز، زرد، قهوه ای و مشکی وجود دارند.

رنگدانه های زرد:

رنگدانه های کرومات سرب، کرومات روی و اکسید آهن زرد مهم ترین پیگمنت های زرد معدنی محسوب می شوند. امروزه استفاده از پیگمنت های کروماتی و همچنین پیگمنت های حاوی فلزات سنگین مانند سرب به دلیل مسائل زیست محیطی توسط سازمان های بین المللی ممنوع شده است.

رنگدانه های سبز:

اکسید کروم، رنگدانه سبز معدنی است که رنگ سبز تیره داشته و پایداری خوبی نسبت به حرارت، اسید و قلیا از خود نشان می دهد اما پشت پوشی ضعیفی دارد. کرومات سرب مثال دیگری از رنگدانه های سبز است که پشت پوشی خوبی دارد اما امروزه به دلیل سمیت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگدانه های آبی:

پیگمنت های آبی آهن یا آبی پروس، از قدیمی ترین پیگمنت های معدنی سنتزی در صنایع پوشش است. این پیگمنت ها که بر پایه کمپلکس پتاسیم، سدیم یا آمونیوم فروسیانید می باشند به دلیل ثبات نوری و مقاومت در برابر اسید اهمیت زیادی دارد اما پشت پوشی آنها نسبت به سایر پیگمنت های آبی کمتر است و مقاومت کمتری در محیط های قلیایی دارد.

رنگدانه های قرمز:

پیگمنت قرمز معدنی بر پایه اکسید آهن که از سنگ معدن هماتیت بدست می آید، مقاومت قلیایی خوبی از خود نشان میدهد، قیمت آن ها نسبتا پایین بوده و تنوع رنگی خوبی دارند. رنگدانه های اکسید فلزی مخلوط دسته ای از پیگمنت های رنگی معدنی هستند که در یک شبکه اکسیدی پایدار متبلور می شوند. و رنگ آنها ناشی از وجود چند کاتیون رنگی در ساختار کریستالی آنهاست. سه ساختار روتایل، اسپینل و هماتیت متداول ترین ساختارهای کریستالی معرفی شده برای این پیگمنت ها هستند و بسته به نوع کاتیون های بکار رفته در ساختار آنها و قدرت شبکه کریستالی، فام آنها تعیین می شود. مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا، جذب پرتو های فرا بنفش، قدرت پوشانندگی بالا و انعکاس بالای فروسرخ از ویژگی های مهم پیگمنت های اکسید فلزی هستند.

رنگدانه های مشکی:

مهم ترین رنگدانه های مشکی، کربن سیاه، اکسید آهن و اکسید های فلزی مخلوط هستند. کربن سیاه یا دوده توسط پیرولیز یا احتراق ناقص محصولات نفتی یا گاز طبیعی تولید می شود. کربن سیاه، ثبات نوری خوبی دارد، در برابر اسید و قلیا مقاوم است و پشت پوشی خوبی ایجاد می کند. این پیگمنت پر مصرف ترین پیگمنت سیاه در صنایع پوشش می باشد و برای تنظیم فام پوشش نیز بکار می رود. اکسید آهن سیاه نوع دیگری از پیگمنت های معدنی سیاه است که قدرت رنگی پایینی دارد و در برابر گرما مقاومت پایینی از خود نشان می دهد اما مقاومت شیمیایی آنها نیز قابل توجه است.

 

توان تامین

گروه پودر مارکت آماده تامین پیگمنت های معدنی زیر می باشد:
پیگمنت قرمز:
  • اخرا هرمز مش ۱۵۰۰
  • اکسید آهن سینتیک مش ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ با خلوص ۹۹%
  • اخرا سیستان با خلوص ۱۵۰۰

پیگمنت مشکی:

  • دوده با مش ۲۵۰۰
  • دوده با مش ۵۰۰۰

پیگمنت زرد:

گل ماش مش ۱۵۰۰

پیگمنت قهوه ای:

امرا مش ۱۵۰۰

 

جهت استعلام قیمت رنگدانه های معدنی با شماره ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸ تماس بگیرید.

جهت دریافت آنالیز به ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸،در واتس آپ پیام دهید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *