مس, معنویات

کاربردهای غیر ساختاری پودرهای مس و آلیاژ مس

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کاربردهای غیر ساختاری پودرهای مس و آلیاژ مس

اگرچه کاربردهای عمده پودرهای مس و آلیاژ مس در اجزای سازه ای هستند ، اما مقادیر قابل توجهی از پودرها در کاربردهای غیر ساختاری استفاده می شوند. این موارد از کاملاً فایده گرایانه تا کاملاً تزئینی است. با آشکار شدن مزایای استفاده از این پودرها برای بهبود خواص مواد غیر فلزی ، کاربردهای جدیدی در حال توسعه است. در حال حاضر ، پودرهای مس و آلیاژ مس در رنگ ها ، پوشش ها و جوهرها ، ترکیبات پلاستیک- فلز ، خمیرهای لحیم کاری و انواع دیگر کاربردها استفاده می شود.

رنگ ، روکش و جوهر

رنگدانه ها با پوسته پوسته شدن مس ، روی-مس یا پودر آلیاژ مس-روی-آلومینیوم در آسیاب های گلوله ای ساخته می شوند. رنگها از قرمز مسی تا صورتی تا سایه های مختلف طلا متفاوت است. تغییرات اضافی رنگ را می توان با افزودن عناصری مانند نیکل یا قلع به آلیاژها یا حرارت دادن در شرایط کنترل شده به دست آورد. رنگدانه های آلیاژی به طور کلی به عنوان “برنز طلا” شناخته می شوند.

برای تولید درخشندگی بسیار فلزی بر روی سطح ، تکه ها باید به سطح فیلم شناور شده و جهت ایجاد یک فیلم فلزی پیوسته را ایجاد کنند ، پدیده ای که به عنوان برگ زنی معروف است. پوشش و روکش به طور کلی به اندازه و شکل ذرات بستگی دارد.

خواص ورق زدن بستگی به فرمول مواد پایه دارد. به عنوان مثال ، کاغذ با روکش فلزی با استفاده از پودر پوسته پوسته در یک فیلم نازک روی کاغذی که معمولاً با روکش کازئین یا پیروکسیلین پوشانده شده است ، تولید می شود. این مقاله برای منوها ، کارت های تبریک ، برچسب ها ، بسته بندی جعبه و سایر قطعات چاپ شده استفاده می شود.

گرد و غبار روشی است که برای قرار دادن رینگ های “طلا” روی برچسب ها استفاده می شود. ناحیه ای که برنز می شود با جوهر قوام چسبناک چاپ می شود ، پودر برنز روی سطح گردگیری می شود و به نواحی جوهر می چسبد و مقدار اضافی آن تکان داده می شود.

پودر برنز همچنین در چاپ کاغذ دیواری استفاده می شود. در غربال ابریشم برای اعمال طرح روی کاغذ ، شیشه ، پارچه یا چرم ؛ در مهر زنی داغ ، فرآیند انتقال رول پوسته ها به منظور ایجاد آثار برجسته یا در رنگها.

کاربرد عمده رنگدانه های برنز طلا در صنعت چاپ است. از این جوهرهای چاپ فلزی هم برای چاپ روتراگور و هم برای چاپ حروف استفاده می شود.

پودر مس و اکسید مس در فرمولاسیون رنگ های وینیل برای استفاده در کاربردهای دریایی برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن رسوب کشتی ها و شناورهای فلزی توسط موجودات دریایی استفاده می شود. رنگ اپوکسی پر از مس در کاربردهای مشابه استفاده می شود.

اسلحه های فلزی با پودر مس یا برنز تغذیه می شوند تا روی قطعه کار روکش مقاوم در برابر خوردگی ایجاد شود. یکی از پیشرفتهای اخیر استفاده از پودر مس و قلع برای تولید پوششها با پاشش پلاسما است.

آبکاری مکانیکی (peen) فرایند رسوب یک پوشش فلزی بر روی سطح فلز بدون استفاده از برق است. این فرایند شامل چرخاندن قطعاتی است که باید در بشکه ای با روکش لاستیکی اندود شوند که حاوی دوغاب پودر فلز ، دانه های شیشه ای و مواد شیمیایی پروموتر است. در حین عملیات ، پودرها به صورت صاف و سرد به سطوح قطعات جوش داده می شوند. این فرآیند برای صفحه بندی قطعات آهنی کوچک مانند مهر زنی ، اتصال دهنده ها و واشرها با فلزات نرم مختلف از جمله برنج و مس استفاده می شود. به عنوان مثال ، پودر مس به صورت مکانیکی روی قطعاتی که قرار است لحیم کاری شوند ، آبکاری می شود.

پلاستیک-ترکیب فلز

استفاده از پودرهای مس و آلیاژ مس در ترکیب با پلاستیک های مختلف اهمیت خود را افزایش می دهد. مقدار زیادی پودر برنز با رزین های وینیل برای کاشی های کف و دیوار استفاده می شود. پودر مشابهی به استیل یا نایلون اضافه می شود تا قالبهای رسانای حرارتی یا الکتریکی تولید شود که در صورت تمایل می توان آنها را آبکاری کرد. این برنزها نیز با پلی اتیلن ، استایرن و سایر پلاستیک ها در کاربردهای قالب گیری اکستروژن و تزریق برای جلوه های تزئینی استفاده می شوند.

رزین های اپوکسی پر شده با پودر مس یا برنز به عنوان خمیرهای ترمیم کننده و وصله ای برای ریخته گری و مهر زنی برنج و برنز استفاده می شود. خمیرهای اپوکسی پر از برنز سالهاست که برای تعمیر لوله های کندانسور استفاده می شود.

رزینهای اپوکسی ، پر از مس یا پودر برنز ، برای ریخته گری ابزارهای قالب گیری استفاده می شوند. مجسمه های زینتی و دیگر قطعات تزئینی نیز از پلاستیک های پر شده ساخته شده اند.

افزودن پودر برنز به PTFE (پلی تترافلورو اتیلن) سختی و مقاومت فشاری را افزایش می دهد ، ثبات ابعادی را بهبود می بخشد و جریان سرد ، خزش و سایش را کاهش می دهد. پیشرفتها به تدریج تا حداکثر ۷۰ درصد برنز است. با این حال ، افزودن برنز PTFE را برای کاربردهای الکتریکی و کاربردهایی در محیط هایی که برنز را خورنده می کند نامناسب می کند. PTFE غنی شده با برنز برای یاتاقان های خود روان کننده ، حلقه های فشاری ، مهر و موم جام ، مهر و موم میله ، صندلی سوپاپ و آستر استفاده می شود.

لحیم کاری

پودرهای مس و آلیاژ مس به شکل خمیر به عنوان فلزات پرکننده برای لحیم کاری قطعات فولادی و آلیاژ مس استفاده می شوند. خمیر آلیاژ لحیم کاری شامل پودر مس یا آلیاژ مس (۵۵-۹۰)) و یک چسبنده خنثی (۱۰-۳۵) است. ممکن است حاوی شار باشد (یا نباشد) (حداکثر ۱۰). به عنوان مثال ، در برخی از عملیات لحیم کاری با جو کنترل شده ، شار لازم نیست. قوام خمیر از آنهایی که می توان اسپری کرد تا مواردی که شبیه بتونه هستند متفاوت است.

مهمترین مزیت استفاده از خمیر در لحیم کاری کوره ، این است که می توانید مقدار کنترل شده ای از خمیر را در محل مورد نظر با اپلیکاتورهای اتوماتیک یا دستی قرار دهید. در صورت نیاز به شار ، با خمیر ترکیب می شود ، سرعت آماده سازی مونتاژ را افزایش می دهد و هزینه های کار را کاهش می دهد. آلیاژهای خمیر نیز می توانند در شکل های نامنظم توزیع شوند ، این یک مزیت نسبت به پریفرم ها است.

بیشترین کاربرد خمیر لحیم کاری مس در لحیم کاری اجزای فولادی کربنی و آلیاژی است. آنها را می توان در انواع اتمسفرهای کاهش دهنده یا در خلاء با استفاده از خمیر بدون جریان لحیم کرد. فولادهای ضد زنگ همچنین می توانند با خمیرهای بدون شار در هیدروژن یا خلاء لحیم شوند. از خمیرهای حاوی شار می توان برای لحیم کاری فولادهای کم کربن ، کم آلیاژ و ضد زنگ در جو گاز بی اثر استفاده کرد.

برای لحیم کاری با مس به دمای ۲۰۵۰ درجه فارنهایت (۱۱۳۰ درجه سانتی گراد) نیاز است. از پودرهای آلیاژ مس می توان در مواردی که دمای پایین تر برای لحیم کاری مطلوب است استفاده کرد. خمیرهای برنزی مس قلع (۹۰Cu-10Sn) را می توان در دمای ۱۹۲۵ درجه فارنهایت (۱۱۵۰ درجه سانتی گراد) برای لحیم کاری قطعات فولادی و آلیاژهای مس نیکل استفاده کرد. مس-روی-قلع (۵۹٫۲۵Cu-40Zn-0.75Sn) را می توان در دمای ۱۷۰۰ درجه فارنهایت (۹۲۵ درجه سانتی گراد) برای فولادهای لحیم کاری ، پایه مس و آلیاژهای پایه نیکل استفاده کرد. با این حال ، شار با آلیاژ مس-روی-قلع مورد نیاز است.

کاربردهای شیمیایی

پودر مس به عنوان کاتالیزور در عملیات شیمیایی مختلف استفاده می شود. در یک فرآیند ، افزودن پودر مس فعال به محلولهای حاوی سیانیدها و تارتاراتها باعث رسوب سرب ، بیسموت ، قلع ، کادمیوم و نقره می شود اما روی ، کبالت ، نیکل ، مس و آلومینیوم در محلول باقی می مانند.

سایر کاربرد ها

از هدایت الکتریکی عالی پودر مس برای آماده سازی برخی از مدارهای چاپی برای استفاده در برنامه های رادیویی و تلویزیونی استفاده می شود.

پودر مس به سیمان های اکسی کلراید خواص ضد جرقه و قارچ کش می دهد.

ترکیبی حاوی پودرهای مس ، سرب و روی برای پوشاندن نخ های لوله حفاری نفت استفاده می شود تا در هنگام برچیدن تجهیزات به شکستن آنها کمک کند.

پودر برنج به ترکیب مورد استفاده در ساخت چیپ های پوکر برای افزایش وزن تراشه ها اضافه می شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *