روی, روی, کاربرد, معنویات

بازیافت طلا از محلول سیانید

بازیافت طلا از محلول سیانید

بازیافت طلا از محلول سیانید

از سه روش معمول برای بازیافت این عنصر از محلول سیانید استفاده می‌شود. این سه روش عبارتند از:

. کربن در خمیر

. الکترووینینگ

. فرآیند مریل-کرو

کربن در خمیر

فرآیند «کربن در خمیر» (Carbon in Pulp)، در سال ۱۹۸۰ معرفی شد. از این روش ارزان برای بازیافت طلا استفاده می‌شود. حضور عناصر نقره یا مس، مانعی برای انجام این روش است. با اضافه کردن کربن فعال به محلول سیانید،‌ این محلول به کربن جذب می‌شود. این فرآیند تا زمان رسیدن تعادل بین کربن و طلا در محلول ادامه پیدا می‌کند. اندازه مولکول‌های کربن در دوغاب از خرده‌های سنگ معدن بیشتر است؛ در نتیجه، می‌توان دانه‌های این عنصر متصل به کربن را با الک از دوغاب جدا کرد. دانه‌های کربن و فلز با استفاده از فرآیندهای «شستشو» (Elution) و «واجذب» (Desorption) در دما و pH بالا، از یکدیگر جدا می‌شوند. در برخی موارد از اتانول نیز برای جداسازی این فلز گرانبها از کربن استفاده می‌شود.

الکترووینینگ

روش «الکترووینینگ» (Electrowining) یک روش آبکاری برای جذب طلا است. محلول شامل این عنصر از یک سلول الکترووینینگ عبور می‌کند. این سلول شامل کاتدهایی سیمی است که طلا و دیگر فلزات از طریق الکترولیز روی آن جذب شده‌اند. با عبور محلول از این سلول،‌ فلز طلا به کاتد جذب می‌شود. این کاتدها در پایان فرآیند از سلول خارج می‌شوند و در داخل اسید قرار می‌گیرند. اسید، کاتد و برخی فلزات همچون مس را در خود حل می‌کند و رسوبی از طلا باقی می‌گذارد. در انتها، رسوب طلا با آب شستشو و خشک می‌شود. بعد از ترکیب با «بوره» (Borax)، به کارخانه‌های ذوب فرستاده می‌شود.

فرآیند مریل-کرو

فرآیند «مریل-کرو» (Merril-Crowe)، در ابتدا در سال ۱۹۰۰ توسط «چارلز واشنگتن مریل» (Charles Washington Merrill) ارائه شد و بعدها «توماس بنت کرو» (Thomas Bennett Crowe) هنگام کار در شرکت مریل آن را بهبود بخشید.

در این روش گَرد روی به محلول اضافه می‌شود. روی نسبت به طلا تمایل بیشتری برای واکنش با یون سیانید دارد. در نتیجه با اضافه کردن گرد روی به محلول، طلا و دیگر رسوبات فلزی مانند نقره در صورت حضور، رسوب می‌کنند. طلای رسوب شده و گرد روی، فیلتر و از محلول جدا می‌شوند. گرد روی و طلا در سولفوریک اسید حل و سبب حل شدن روی می‌شود. محلول مورد نظر به شمش‌های خام حاوی طلا و دیگر فلزات تبدیل می‌شود. این شمش‌ها به کارخانه ذوب برای جداسازی مس و نقره از طلا فرستاده می‌شوند.

جهت مطالعه بیشتر در مورد پودر  به لینک مراجعه کنید.

جهت استعلام قیمت با شماره۰۹۱۹۳۶۸۳۲۸۹  و ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸ تماس بگیرید.

#به-سبک-خودت-خرید-کن.

 

مطالب مرتبط