آهن, کاربرد, مس, معنویات

مس در قطعات آهن و فولاد متالورژی پودر(M/P)

مس در قطعات آهن و فولاد متالورژی پودر((M/P

 

پیش مخلوط ها

مس ، که سالهاست برای اصلاح خواص فولادها و چدن ها مورد استفاده قرار می گیرد ، به عنوان یک عنصر آلیاژی در قطعات P/M پایه آهن مورد توجه روزافزون قرار می گیرد. این قطعات را می توان با فشار و پخت پودرهای ترکیبی عنصری تولید کرد. کربن ، به شکل گرافیت ، اغلب برای تولید فولاد استفاده می شود. کنترل ابعاد در حین پخت و خواص مکانیکی مطلوب با تنظیم ترکیب آهن-مس یا آهن-مس-گرافیت به دست می آید. پودر پیش آلیاژی بدست آمده با اتمیزه کردن ترکیب آهن یا فولاد مناسب نیز می تواند برای تولید قطعات P/M استفاده شود که با مخلوط کردن آن می توان مس فلزی را به آن اضافه کرد. پیش مخلوط های آهن و مس ، با یا بدون گرافیت ، با ترکیب ساده ساخته می شوند. این پیش ترکیبها را می توان با فشار و پخت معمولی برای تولید انواع مختلف چگالی و استحکام تولید کرد. حداکثر فشار عملی ۹۰-۱۱۲ کیلو کیلوگرم (۶۲۱-۷۷۲ مگاپاسکال) برای پیش مخلوط های آهن مس بدون گرافیت ، محدوده قدرت ۴۰-۵۰ کیلو کیلوگرم (۲۷۶-۳۴۴ مگاپاسکال بر مگاپاسکال) و چگالی ۶٫۲-۶٫۴ گرم بر میلی متر مربع را به همراه دارد. با استفاده از گرافیت در شرایط فشاری یکسان ، می توان سطوح استحکام ۷۵ ksi (517 MPa) را بدست آورد. خواص قطعات P/M پایه آهن حاوی کربن را می توان با عملیات حرارتی مانند مواردی که برای آهن ها و فولادهای معمولی استفاده می شود افزایش داد.

خواص قطعات آهن-مس تولید شده از پودرهای پیش آمیخته تحت تأثیر نوع پودر آهن است. همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است ، تغییرات قابل توجهی در خواص استحکام و تغییرات ابعادی در قطعات P/M تولید شده با محتوای مس ثابت بسته به نوع پودر آهن استفاده شده وجود دارد.

شکل ۱٫ تأثیر نوع پودر بر روی آهن های پیش آمیخته – ۷٪ فشرده های مس

 

خواص مکانیکی معمولی یک سری فشرده های آهن/مس-کربن P/M تولید شده از پودرهای پیش مخلوط شده در جدول ۱ آورده شده است. اثر کربن بر روی فشرده های پخته شده و بهبود خواص حاصل از عملیات حرارتی آشکار است.

جدول ۱٫ خواص فشرده های پیش ساخته آهن-مس و آهن-مس-کربن PM

پیش مخلوط های آهن-مس و آهن-مس-کربن (گرافیت) در حال افزایش است. در استفاده گسترده ، آلیاژی حاوی حدود ۲٪ مس و ۰٫۷٪ کربن است. این آلیاژ در کاربردهای خودرو مانند چرخ دنده محوری میل بادامک ، بازوهای تکان دهنده سوپاپ ، قطعات بالابر و چرخ دنده های پمپ روغن استفاده می شود. همچنین در میله های اتصال موتور اره زنجیری ، چرخ دنده های دیفرانسیل برای تراکتورهای باغی و حلقه های پیستونی برای موتورهای کوچک و بسیاری از کاربردهای مشابه استفاده می شود.

برای ذکر چند مثال دیگر: فولاد کم کربن P/M برای زنجیر چرخ پروژکتور ۱۶ میلی متری استفاده می شود. برای تنظیم خودکار کمربند خشک کن از فولاد مشابهی برای خارج از مرکز استفاده می شود. یک بادامک برای یک ماشین تجاری ، یک برنامه کاربردی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه همراه با تخلخل کافی برای اشباع روغن دارد ، از فولاد کربنی ۲٪ مس-۰٫۶٪ با چگالی ۶٫۴ گرم بر سانتی متر مربع تولید شد. گیره های کابلی با دندان هایی که به سختی می توانند در کابل های فولادی آلیاژی با مقاومت بالا در یک خط انتقال نیرو گاز بگیرند ، از یک فولاد مشابه با حداقل چگالی ۶٫۴ گرم بر سانتی متر مکعب تولید شده اند که برای دستیابی به سختی مورد نیاز ، کربن سازی شده است.

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.
۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸
۰۹۱۹۳۶۸۳۲۸۹

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *