پیگمنت (رنگدانه), کاربرد, معنویات

کاربرد رنگدانه هاي معدني در توليد بتن رنگي

پيگمنت اخرا

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

امروزه به دليل افزايش استفاده از بتن در محيط های شهری و همچنين به منظور دستيابی به ظاهری زيبا و متناسب با محيط شهری، استفاده از بتنهای رنگی به طور چشمگير افزايش يافته است. از ابتدا تاكنون دست اندركاران صنعت ساختمان به منظور دستيابی به بتنهای رنگی از انواع سيمان های رنگی و همچنين بعضی از رنگدانه های طبيعی و مصنوعی استفاده ميكنند. استفاده از اين افزودنی ها به منظور رسيدن به رنگ مطلوب بعضاً باعث بروز برخی مشكلات در بتن ساخته شده ازجمله كاهش مقاومت، واكنشهای شيميايی نامناسب و همچنين بروز برخی مشكلات زيست محيطی ميشود. ازآنجاكه توليد سيمان های رنگی و همچنين رنگدانه های شيميايی هزينه بر بوده و ازلحاظ زيست محيطی سبب تخريب محيط زيست به منظور دستيابی به رنگ موردنظر ميشود. در اين پژوهش سعی بر اين شد تا با استفاده از اخرا هرمز كه داراس رنگ سرخ طبيعی ميباشد بتن رنگی ساخته شود. همچنين سعی شده تا تأثير استفاده از اين خاك به عنوان يك پوزولان طبيعی بر مقاومت فشاری بتن ساخته شده مورد ارزيابی قرار گيرد. نتايج حاصله نشان داد كه استفاده از خاك سرخ هرمز سبب افزايش ٣٠درصدی مقاومت فشاری بتن در مقدار بهينه ٧درصد ميباشد. همچنين با استفاده از اين خاك ميتوان بتن با رنگ سرخ يكنواخت توليد كرد.

بتنهای رنگی براي اهداف تزئينی در سازه های ساختمان (ديوارهای تزئينی، كف زمين و سردر باجه ها) و دستگاه ها و پياده روهای زيرگذر جدا كردن خطوط پرترافيك راهروهای پارك و همچنين برای ساختن وسايل رفاه عمومی استفاده ميشود. همچنين جدول بندی و خط كشی خيابانها، رنگ آميزی ساختمانهای بتنی شهر كه هم بر زيبايی معابر ميافزايد و هم عمر سازه را افزايش ميدهد. استفاده در ميادين ورزشی و يا موارد مشابه نيز ميتواند كاربردهای ديگربتن رنگی باشد. همچنين برای اين نوع بتن ميتوان كاربردهای نظامی نيز در نظر گرفت. فرايند توليد بتن رنگی به دو صورت زيرميباشد:

– بتن های رنگی رنگ آميزی شده
– بتن های حاوی رنگدانه های طبيعی و سنگدانه های رنگی
رنگ آميزی بتن پس از اجرا به طورقطع روش قابل قبولی برای طراحان نيست به اين دليل كه عمر مفيد اين نوع رنگها در برابر عمر مفيد پروژه ها بسيار پائين است درنتيجه در طول عمر پروژه بايد چندين بار اين رنگ مورد بازسازی قرار گيرد. اين مسئله بسيارپرخرج خواهد بود و نيروی انسانی زيادی نيز مورد استفاده قرار ميگيرد. اما روش ديگر استفاده از مصالح رنگی يا مواد رنگی در بتن است که امروزه مصرف بسيار بالايی دارند.

براي اين كار سه راه قابل استفاده است.

۱-استفاده از افزودنيهای رنگی به بتن
۲-استفاده از سيمان رنگی
۳-استفاده از سنگدانه های رنگی

[/vc_column_text][us_message]جهت مطالعه بیشتر در مورد پودر  به لینک مراجعه کنید[/us_message][vc_column_text]

افزودنی های رنگی در بتن همچون رنگهای طبيعی از دوام بالايی برخوردارند. اين افزودنی ها از مواد معدنی اكسيدی يا مواد زنگزده طبيعی است. اين افزودنی ها بسيار مقاوم بوده و در برابر هوا بسيار نفوذ ناپذير هستند. عمده مشكلی كه اين روش دارد، در صورت عمل آوری نامناسب بتن رنگی و عمليات اختلاط نامناسب، حفره هايی در بتن رنگی ايجاد شده و در اين حفره ها آب محبوس ميشود.
در هوای سرد و فصل يخبندان اين آب يخ ميزند، حجم آن افزايش مييابد و به اين ترتيب باعث ترك برداشتن بتن رنگی ميشود كه افت مقاومت سازه را به دنبال دارد.

استفاده از خاك سرخ هرمز به عنوان يك افزودنی طبيعی و بومی برای توليد بتن رنگی بسيار مناسب و ثمربخش ميباشد.

استفاده از اخرا هرمز جايگزينی مناسب براي فيلر ماسه ميباشد و همچنين با توجه به افزايش مقاومت آن ميتوان به عنوان يك ماده پوزولان به سبب افزايش پارامترهای مقاومتی بتن استفاده نمود.

انواع ديگر پيگمنت هاي رنگي موجود:

پيگمنت اخرا با خلوص ۹۹ درصد

پيگمنت اخرا هرمز

پيگمنت ليمونيت(زرد)

پيگمنت امرا(قهوه اي)

دوده سياه

جهت استعلام قیمت آلومینیوم خالص با شماره ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸ تماس بگیرید.

جهت دریافت آنالیز به ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸،در واتس آپ پیام دهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_grid taxonomy_category=”%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%d8%af,products” columns=”4″][/vc_column][/vc_row]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *