اکسید, پیگمنت (رنگدانه), تولید, کاربرد, معنویات

روش های تولید رنگدانه های سنتزی (بخش دوم)

 

فرایند کوپراس

فرایند کوپراس شامل برشته شدن مستقیم سولفات آهن در دمای بالا با جدا شدن مقادیر استوکیومتری اکسیدهای گوگرد است (شکل ۲). این اکسیدها محصولات جانبی بسیار مشکلی هستند ، زیرا خوردگی و سمیت آنها نیاز به تمیز کردن شدید و کاملاً پیچیده گازهای زائد دارد. رنگدانه های اکسید آهن که در حین فرآیند پخت ایجاد می شوند ، هنوز حاوی سولفات های فلزی محلول مختلف هستند که باید قبل از خشک شدن مجدد رنگدانه ، در مرحله شستشو در آب حذف شوند. فاضلاب حاوی سولفات آهن (II) است که به همراه سایر سولفاتهای فلزات سنگین محلول تبدیل نشده است و نیاز به تمیز کردن بسیار پیچیده دارد یا باید دفع شود.

شکل ۲ (فرایند کوپراس)

فرآیند بارش از سولفات آهن

فرآیند بارش از سولفات آهن (شکل ۳) یا کلرید شروع می شود ، با بارش آبی در شرایط اکسیداتیو با استفاده از یک چاشنی مانند محلول هیدروکسید سدیم انجام می شود. دانه های مناسب اکسید آهن نیز برای اطمینان از توسعه یکنواخت رنگدانه ها اضافه می شوند. با توجه به دمای بالای مورد نیاز برای واکنش بارش ، این فرایند در مقایسه با سایر فرایندها به ویژه انرژی بر است و همچنین به حجم زیادی آب نیاز دارد. واکنش استوکیومتری مقادیر زیادی نمک (به عنوان مثال سولفات سدیم) در فاضلاب تولید می کند. برای حذف این نمک از آب ، یک مرحله تبخیر آب با انرژی بالا مورد نیاز است.

شکل ۳ (فرآیند بارش از سولفات آهن)

فرآیند قرمز Penniman

با استفاده از آهن قراضه ، دانه های هماتیت ، نیترات آهن و هوادهی ، از فرآیند قرمز Penniman برای تولید رنگدانه های قرمز مایل به زرد استفاده می شود. نمودار واکنش در شکل ۴ نشان داده شده است. اما یکی از مشکلات این فرایند ، تشکیل اکسیدهای نیتروژن سمی و مضر برای محیط زیست و فاضلاب حاوی نیترات آمونیوم محلول است که به همین دلیل زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

شکل ۴

 

جهت مطالعه بخش اول روش های تولید رنگدانه های سنتزی کلیک کنید.

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.
۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸
۰۹۱۹۳۶۸۳۲۸۹

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *