کاربرد, معنویات

خواص عمومی رنگدانه ها

خواص عمومی رنگدانه ها

 

خواص عمومی رنگدانه ها

رنگدانه ها نیز مانند مواد رنگرزی باید دربرابر عوامل مختلفی که در فرایند ساخت و یا به هنگام مصرف با آن روبرو می شوند مقاوم باشند و این مسئله بسیار مهم است. معمولا ً پیگمنت ها انواع مختلفی دارند. نوع مصرف پیگمنت ها با توجه به درجه مقاومت آنها نسبت به عوامل مختلف، متفاوت است. مهمترین معیارها برای ارزیابی رنگدانه ها عبارتند از: مقاومت در برابر نور، گرما، حلالهای آلی، روغن بزرک، اولئیک اسید، آب، قلیاها، اسیدها و لخته شدن می باشد

 

مقاومت در برابر نور

اگرچه تاکنون هیچ شرایط استاندارد بین المللی و هیچ نوع سیستم عددی استاندارد برای انجام آزمایش ثبات در برابر نور وجود ندارد، اما کارخانه های پیشرو، مقیاس پشم آبی را بکار می برند. پس از اینکه نمونه مورد آزمایش در معرض  روشنایی نور روز یا نور مصنوعی دستگاه قرار گرفت، تغییر رنگ مشهود در نوار مورد آزمایش با نمونه های آبی رنگ استاندارد و به روش مقیاس خاکستری ارزیابی می شود. در مورد مواد رنگزا بالاترین ثبات نوری ۸ و ضعیف ترین ۱ درجه بندی شده است. سنجش ثبات نوری نه تنها در عمق اشباع بلکه در عمق های پایین نیز استفاده میشود.

جهت استعلام قیمت رنگدانه معدنی با شماره ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸ تماس بگیرید.

جهت دریافت آنالیز به ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸،در واتس آپ پیام دهید.

 

مقاومت در برابر گرما

در کاربردهای جدید، رنگدانه های پایدار در برابر حرارت با دماهای بالا بیشترین اهمیت را دارند. از این رو رنگدانه های معدنی مقاوت بیشتری در برابر حرارت نسبت به رنگدانه های الی دارند. این کیفیت به ویژه در پوشش سطوح گرما نرم، فرایندی که ممکن است تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد گرما نیاز داشته باشد، مهم است. در مورد رنگدانه های ضعیف حرارت زیاد موجب تجزیه شیمیایی یا تغییر ساختار شیمیایی رنگدانه ها می گردد.

جهت مطالعه بیشتر در مورد رنگدانه ها به لینک مراجعه کنید

مقاومت در برابر حلال ها

متداولترین حلالهایی که در لاکها، مرکب های چاپ، تکمیل کننده های اتومبیل و بسیاری از دیگر مصارف پیگمنت ها به کار می روند شامل اتانول، اتیل گلیکولمونو آلکیل اتر، هیدروکربن های آلیفاتیک و آروماتیک، کتون ها، استرها و مخلوطی از حلال های نیترو سلولزاست . مهمترین ویژگی یک پیگمنت نا محلول بودن آن در حلال مصرفی است یعنی پس ندادن رنگ و به عبارتی دیگر عدم رنگی کردن حلال. رنگ پس دادن در یک حلال یک نقص جدی برای پیگمنت ها است. زیرا هنگامی که رنگ دوم روی آن اعمال می شود اثرات نا مطلوبی را ایجاد می کند. محلول بودن رنگدانه در حلال موجب تغییر بلور و خواص رنگی آن می شود.

 

مقاومت در برابر آب

به نا محلول بودن کامل پیگمنت در آب درجه عالی (درجه ۵) داده می شود. بقیه درجات به ترتیب خیلی خوب، خوب، متوسط و ضعیف است. هنگامی که انحلال پیگمنت در آب و یا سایر محیط های مایع زیاد باشد گفته می شود که رنگ پس می دهد. در این زمینه عدم رنگ پس دهی مترادف با نا محلول بودن است.

جدول مقایسه خواص رنگدانه های معدنی و الی

خاصیتنوع رنگدانهدلایل
درخشندگی و روشناییالیجالبترین و روشنترین رنگدانه ها را فقط با رنگدانه های الی میتوان به دست اورد.
رنگدانه های سفید و سیاهمعدنیخالص‌ترين رنگدانه سفيد ، دي‌اکسيد تيتانيوم  و سياهترين آنها کربن مي باشد و جزء رنگهاي معدني طبقه‌بندي مي‌شود. رنگدانه‌هاي سياه و سفيد آلي وجود ندارد.
غير نفوذ کنندهمعدنیترکيبات معدني حلاليت ناچيزي در حلالهاي آلي دارند.
مقاومت نوريمعدنیپيوندهاي ظرفيتي در ترکيبات معدني در مقابلuv پايدارتر از پيوندهاي ظرفيتي ترکيبات آلي هستند.
پايداري حرارتيمعدنیترکيبات آلي اندکي در دماي C ° ۳۰۰ يا بالاتر پايدارهستند اغلب در دماهاي پايين تجزيه شده يا ذوب مي‌شوند.
عمل ضد خورندگيمعدنیتمام رنگدانه‌هاي ضد خورنده معدني هستند.

 

توان تامین

گروه پودر مارکت اماده همکاری با شرکت ها جهت تامین با کیفیت ترین رنگدانه های معدنی و سنتزی اکسید اهن برای انواع صنایع مانند تولید سنگ مصنوعی و بتن رنگی رنگ های ضد خوردگی و…

جهت استعلام قیمت رنگدانه معدنی با شماره ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸ تماس بگیرید.

جهت دریافت آنالیز به ۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸،در واتس آپ پیام دهید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *