روی, کاربرد, معنویات

پنج روش معروف پوشش دهی فلزات که باید آن ها را بشناسید(بخش سوم)

پنج روش معروف پوشش دهی فلزات که باید آن ها را بشناسید

 

آبکاری الکتریکی (Electroplating)
آبکاری الکتریکی یا الکتروپلیتینگ، شامل رسوب یک لایۀ نازک از یک فلز بر روی سطح فلز دیگر است. در هنگام الکتروپلیتینگ، هر دو فلز در یک محلول الکترولیتی قرار می گیرند. فلزی که باید روکش شود مانند آند عمل می کند. فلز پوشش دهنده نیز مانند کاتد عمل می کند.
جریان الکتریکی به سلول الکترولیتی وارد می شود و باعث می شود یون های فلزی از کاتد به آند منتقل شوند. بدین ترتیب پوشش ایجاد می شود.
الکتروپلیتینگ مقاومتی عالی در برابر خوردگی ایجاد می کند و می تواند برخی از خواص مکانیکی فلز را بهبود بخشد. الکتروپلیتینگ همچنین سطح زیبایی را ایجاد می کند. این موضوع این روش را برای پوشش دهی جواهرات و زیور آلات ایده آل می کند.
با این حال، الکتروپلیتینگ می تواند ضخامت های پوشش غیریکنواختی ایجاد کند که آن را برای کاربردهای با دقت بالا نامناسب می کند. همچنین، این فرآیند خود نیازهای بی شماری دارد و برای استفاده در مقیاس صنعتی بسیار پر هزینه است.
پوشش دهی پودری (Powder coating)
پوشش دهی پودری، همان طور که از نام آن پیداست، شامل پوشاندن یک قطعه با ماده ای مبتنی بر پودر است. این فرآیند الکترواستاتیک است. در این روش، ذرات پوشش به صورت الکتریکی و از طریق قطبی که در مقابل قطعه ای است که باید پوشش دهی شود، شارژ می شوند. اختلاف بار باعث چسبیدن ذرات پودر شده به سطح فلز می شود. سپس قطعه پوشش داده شده در کوره تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا پوشش آن سخت شود.
پوشش های پودری به دلیل دوام و زیبایی ظاهری بسیار مشهور هستند. به علاوه، از آنجا که پوشش های پودری حاوی حلال نیستند، تقریبا انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC) ندارند.
اگرچه پوشش های پودری ممکن است در طولانی مدت مقرون به صرفه باشد. اما هزینه های اولیه شروع کار ممکن است قابل توجه باشد. این فرآیند پوشش دهی به اسپری های مخصوص، کوره ها و تجهیزات پاشش نیاز دارد. این امر همچنین می تواند ابعاد قطعات قابل پوشش را محدود کند.
دستیابی به لایه های نازک پوشش نیز دشوار یا حتی غیرممکن است. علاوه بر این، سطح نهایی در مقایسه با سایر روش های پوشش، یکنواخت ترین نیست. پروژه هایی که به ضخامت پوشش کمتر از شش میل نیاز دارند باید به روند پوشش دهی دیگری متکی باشند.
از ترکیبات بالقوۀ سمی و مضر به عنوان الکترولیت در فرآیند الکتروپلیتینگ استفاده می شود. بنابراین، هنگام دورریزی مواد شیمیایی الکترولیت ها باید دقت شود تا از آلودگی محیط جلوگیری شود.
پوشش دهی فلزات با استفاده از رنگ
پوشش دهی با استفاده از رنگ، در حقیقت یکی از کاربردهای رنگ مایع است. این تکنیک، در دسترس ترین و مقرون به صرفه ترین نوع پوشش دهی است. بسته به نوع فلز، محیط کار و نیازهای عملکردی می توان از فرمولاسیون های مختلف رنگ استفاده کرد.
برای کاربردهای صنعتی، پوشش های رنگ به آرامی با روش های دیگر پوشش جایگزین می شوند. البته برخی از رنگ ها ممکن است حاوی عناصر سمی و سایر ترکیبات فرار (VOC) باشند. بدیهی است که این امر برای محیط زیست مضر است.
دوام این پوشش ها از سایر روش های پوشش دهی کمتر است. زیرا به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض محیط، احتمالاً کمرنگ یا پوسته پوسته می شوند.
جهت مطالعه بخش دوم کليک کنيد.
جهت مطالعه بخش اول کليک کنيد.

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.
۰۹۱۲۰۴۹۳۵۶۸
۰۹۱۹۳۶۸۳۲۸۹

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *